LET Kunovice

LET Kunovice je původně československý (dnes český) výrobce letadel. Proslavil se zejména letouny L-410 Turbolet, které byly součástí letadlového parku Československých aerolinií již v 70. letech minulého století.  Těchto dopravních letadel bylo vyrobeno již 1000 kusů. Let Kunovice také vyrábí známé a velmi rozšířené celokovové kluzáky, zejména v našich aeroklubech, Let L-13 Blaník, a oblíbený letoun L-200 Morava. V současné době vlastní ochrannou známku podniku společnost Aircraft Industries, a.s., která spadá pod ruskou společnost UGMK. Součástí vybavení podniku je i šesté největší letiště v republice. Firma provozuje také soukromé střední učiliště a nedaleko odtud můžete navštívit letecké muzeum.

Stavba továrny začala v roce 1936, byla součástí strojírenského podniku Škoda. Nedostavěná výrobní hala fungovala za války jako opravna poškozených leteckých dílů německých letadel a po válce byla dostavěna až v letech 1950 – 53, už jako znárodněný podnik. V letech 1957 – 67 se Let Kunovice jmenoval Strojírny první pětiletky, tento název se neujal a závodu se vrátil původní název. V té době se zde vyráběly sovětské cvičné letouny Jak 11 a česká víceúčelová letadla Aero Ae 45 a Aero Ae 145. Rok 1957 byl průlomovým rokem, kdy se začalo upouštět od starších typů letadel a začal se vyrábět první prototyp lehkého sportovního letounu L-200 Morava. V roce 1961 se pak začalo s výrobou velmi známého a dodnes užívaného zemědělského práškovacího letadla Z-37 Čmelák. Vyráběl se tu i cvičný proudový letoun L-29 Delfín.

Konstruktéři v továrně neustále pracovali na vývoji různých typů kluzáků, např. Zlín Z 22, Z124 Galanka, Z 425 Šohaj, LF 109 Pionýr a nejúspěšnější byla prototypová řada kluzáků Blaník – L 13 Blaník, Let L 23 Super Blaník a Let L 33 Solo. V 60. letech byl vrcholem práce konstruktérů a techniků dopravní turbovrtulový letoun L 410 Turbolet, který se vyrábí dodnes. Moderní vylepšené verze L 410 UVP-E20 a L 420 jsou certifikovány úřady FAA a EASA.

V roce 1991 vzniká akciová společnost LET, a.s., ovšem o pět let později hrozilo zastavení výroby a bankrot. V roce 2000 byl ny majetek společnosti vyhlášen konkurs a podnik nakonec koupila o rok později společnost Moravian Aeroplanes. Vznikl nový podnik Letecké závody a.s., který opět skončil krachem v roce 2004. V roce 2005 krachující podnik koupila společnost Aircraft Industries s většinovým vlastníkem firmy Pamco INT a.s. podnikatele Pavla Musely a do roku 2012 byla firma Aircraft Industries kompletně celá prodána ruské společnosti UGMK ruského podnikatele Iskandera Machmudova. V roce 2011 bývalý zaměstnanec Karel Musela zastřelil dva členy představenstva, postřelil ředitelku firmy a pak zastřelil i sebe. I přes tuto neuvěřitelnou tragédii plánuje firma expanzi a přijímání nových zaměstnanců. Firma by měla vyrábět až 30 letadel L-410 ročně, o které je zájem v Rusku a také v zemích s nedostatečnou leteckou infrastrukturou v Africe, Asii a latinské Ameriky.

Turistický magazín